س ج الريجيم 2

ماكنتوش 1988

مراقبه عامه
تابع2⃣س / ?‍?هل الدوره الشهريه بتأثر على الوزن ؟
ج /♦ الدوره الشهريه بتزود الوزن من كيلو الى ثلاثه كيلو بتختلف من جسم لاخر عشان جذي يفضل ما نوزن لو عندك او متوقعتها انتظري للاسبوع اللى بعده ووزني

س ?‍?/ انا وزنت نفسي اليوم و لقيت زايده كيلو أنا زعلانه؟
ج-♦ الميزان يوم الجمعه الصبح و مو كل يوم و طبيعي لما توزنين بعد يوم فري أو في وسط اليوم و جسمك مليان سوائل اكيد يكون وزنك زايد.

س / ?‍?انا عندي امساك و مو عارفه شنو اسوي؟
ج ♦/لازم تشربين مياه كثيرررر و حاولي تخلي عشاكي فيه الياف وممكن تاخذين ملعقه زيت زيتون على الريق

س / ?‍?انا آخذ شاي رويال هل مفيد للدايت؟
ج /♦ لا طبعا هذا مومفيد ابدا و مضر على المدى البعيد
س?‍? / انا آخد ادويه تخسيس و ادويه تساعد على الحرق؟
ج –♦ كل هذا كذب و بيضحكون علينا فيه و مجرد تجاره اي وزن تنزلينه بالحبوب ترجعين ضعفه لما توقفين الحبوب نصيحه ماله داعي و التزمي بالدايت و بتضعفين ان شاءالله .
س /?‍? شنو رأيكم في الريجيم الكيميائي لانه بينزل الوزن بسرعه؟
ج / ♦الدايت الكيميائي غير مفيد بالمره لانك بتحرمين جسمك من عناصر الجسم بيحتاجها و لما بتوقفينه الجسم بيزيد اضعاف لانك كنتي بتحرمينه.

س ?‍?/ متى ممكن نوزن؟
ج –♦ الميزان بيكون كل اسبوع يوم الجمعه الصبح قبل الفطور و بعد الخروج من الحمام و بأخف ملابس و الميزان يكون على الارض مو على سجاده.

س /?‍? انا ميزاني ثابت لكن شكل جسمي أختلف؟
ج / ♦لان جسمك اول ما بيبدء يفقد بيفقد سوائل و لو بتعملين رياضه الدهون مع الوقت بتقل و العضلات بتزيد فبتلاقين ثبات ع الميزان لكن الشكل بيختلف
س /?‍? شنو هي مكونات شوربة الخضار؟
ج♦ / ممكن تضيفين لها اي خضار بتحبينه ( كرنب ألوان- فلفل الوان- فاصوليا - بروكلي- طماطم صغيرة - ثوم - فجل - كوسه- بصل)
س/ ?‍?شنو افضل وقت لممارسة الرياضه؟
ج /♦ الرياضه مالها وقت بس لو بعد فطور تنتظرين ساعه ولو بعد غدا تنتظرين ساعتين
س / ?‍?انا اقعد متأخر هل هذا يأثر على الدايت؟
ج /♦ طبعا بيأثر لانك بتأخرين وجبة الفطور و بالتالي معدل الحرق يقل اقعدي مبجر و افطري و حاول تخلين مواعيد اكلك ثابته هذا افضل للحرق

س /?‍? انا خايفه الدايت يأثر على وجهي و شعري؟
ج / ♦لاتقلقين ابدا بالعكس راح تلاحظين تحسن بشرتك و شعرك لانك بتاكلين اكل صحي و التزامك بطبق السلطه كل يوم و الفاكهه و شرب المياه
اظن جذي لخصنا معظم الاسئله اللي دايماً تتكرر
منقول بتصرف?